Op naar de rivier dag 5

8 augustus 2019 - Tambon Sing, Thailand

Heel vroeg opstaan, koffer inpakken en ontbijten, want de bus staat klaar om ons naar het volgende hotel te brengen.  We stoppen onderweg op mooie plaatsen. Eerst bij de grootste stupa van Thailand. Wat een mooi ding. Rondom allemaal Boeddha beelden en 4 tempels. Er loopt ook een klas schoolkinderen, hai, hai, wat een lol hebben die kinderen. Let op, wel links om de stupa lopen voor geluk!

IMG_20190807_084341

Volgende stop was de drijvende markt. Dat is leuk! Allemaal bootjes waar je dingen kan kopen. Wel toeristische, maar super leuk met al die oude Thaise vrouwtjes. Na een lekkere mango smoothie weer 1,5 uur in de bus. Lunch is al aan de rivier. Mooi hier, zo een verschil met Bangkok! Groen, rijstvelden, kokosnoten plantages, bergen, prachtig.

IMG_20190807_104333

Nu naar het museum over de Birmaspoorlijn. Bijzonder omdat opa in Rangoon, het beginpunt van de lijn, is overleden in de oorlog. Het ereveld is nog indrukwekkender. Mijn opa ligt op Menteng Pulo in Jakarta, maar hij had net zo goed hier kunnen liggen, tussen al die ander (Nederlandse) slachtoffers, die deze mens onterende aanleg van een treinrails hebben moeten doorstaan. Stil word je ervan.

IMG_20190807_154233

Op de Bridge over de River Kwai is de sfeer anders. Heel veel mensen lopen op de brug, maken foto's en hebben plezier. Mooi uitzicht over het water en een geweldig bouwwerk. Wij pakken de trein die ons verder het land in brengt. Weer zo een ervaring die je niet vergeet. Over die beruchte Spoorlijn, door een prachtig landschap, naar je vakantie bestemming.

IMG_20190807_181230

En wat voor een bestemming.... het is al donker, veel zien we niet, maar het is zo apart. Bamboe vlotten op de rivier met huisjes. Voor elk huisje een hangmat. In elk huisje drie matrassen, een kapstok en een 'badkamer'.  De badkamer vloer is van houten planken zodat het douche water zo de rivier weer in kan stromen. Verder is er niks. Heel basic, primitief, maar zo idyllisch.

IMG_20190807_221729